English Persian
 
تجارت قهوه
 
بر طبق گزارش سازمان جهانی قهوه (ICO) در بین سا‌ل‌های 1980-1970 میانگین قیمت قهوه در بازار جهانی 100 سنت به ازای هر پوند قهوه بود. اما در اواخر سال 1990 این مقدار کاهش پیدا کرد و در سپتامبر 2001 به پایین‌ترین میزان خود یعنی 41.17 سنت رسید و تا سال 2004 این قیمت را حفظ کرد، علت این امر سقوط سازمان جهانی قهوه به دلیل جنگ سرد در سال‌های 1962 تا سال 1989 بود و . . .

قهوه در بین کالاهای کشاورزی بیشترین مقدار تجارت را با احتساب 15.4 میلیارد تومان صادرات در طی سالهای 2010 و 2009، زمانی که 93.4 میلیون کیسه قهوه جابه‌جا می‌شد، به خود اختصاص داده بود. جدول زیر میزان صادرات جهانی قهوه براساس ارزش و حجم را در بین سال های 1998-1997 تا 2010-2009 نشان می‌دهد.

میزان مصرف قهوه در طی سال‌های 2010-2009 حدود 133.9 میلیون کیسه بود که 72 میلیون آن در کشور‌های عضو وارد کننده، 21.2 میلیون کیسه در کشورهای غیر عضو و 40.7 میلیون کیسه در خود کشورهای تولید کننده استفاده می‌شد.
میزان مصرف قهوه از اوایل سال 1980 به طور میانگین سالانه 1.2% افزایش یافته که امروز این مقدار به حدود 2% رشد نیز رسیده است. رشد چشمگیر بازار در ژاپن اتفاق افتاده است، جایی که ابتدا این رشد به طور میانگین 3.5% در سال بود ولی در سال‌های اخیر به بیشترین حد رشد خود رسیده است. ژاپن اکنون سومین وارد کننده بزرگ قهوه در دنیا است. ولی در مقابل مصرف قهوه در اروپا سیر نزولی داشته است، در حالی که در آمریکا این موضوع با رشد آرامتری در حال افزایش است.

روزانه بیش از 2.25 میلیارد فنجان، قهوه در دنیا نوشیده می‌شود.بیش از 90% تولید قهوه در کشورهای در حال توسعه انجام می‌شود، در حالی که مصرف آن اکثراً در کشورهای توسعه یافته می‌باشد.

قهوه همچنین به عنوان یک کالا در بازار بورس نیویورک(New York Board of Trade) خرید و فروش می‌شود. شاخص قیمت قهوه در بازار بورس نیویورک تعریف می‌شود.بزرگترین مکان انتقال قهوه، بندرگاه هامبورگ(آلمان) می‌باشد.

bags

US Cents/lb FOB

Coffee year

US$ billion

Million bags

  74

1999/00

  8.7

89.4

  49

2000/01

  5.8

90.4

  43

2001/02

  4.9

86.7

  47

2002/03

  5.5

88.2

  55

2003/04

  6.4

88.8

  76

2004/05

  8.9

89.0

  87

2005/06

10.1

87.9

96

2006/07

12.5

98,4

118

2007/08

15.0

96.1

105

2008/09

13.5

97.4

125

2009/10

15.4

93.4

تولید جهانی قهوه:
در سال 2009، برزیل رهبر تولید قهوه سبز جهان بود که توسط ویتنام، اندونزی و کلمبیا تعقیب می‌شد.قهوه عربیکا در کشورهای آمریکای لاتین، آفریقای شمالی، کشورهای عربی و آسیا کشت می‌شود. قهوه روربوستا، در آفریقای غربی و مرکزی، آسیای جنوبی و برخی نواحی برزیل رشد می‌کند.

coffee country 

صادرات قهوه:

صادرات قهوه در سال 2010، 5.8 میلیون تن بود که این مقدار با 7% افزایش در سال 2011 به 6.12 میلیون تن رسید. برزیل با 2 میلیون تن صادرات در راس کشورهای صادر کننده بود و ویتنام با 1 میلیون تن، کلمبیا با 464.000 و اندونزی با 376.000 در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

circle


مصرف سرانه قهوه کشورها:
جدول زیر مصرف سرانه قهوه(میزان مصرف هر نفر در یک سال) کشورهای مختلف را در سال-2008 نشان می‌دهد.

رتبه

کشور

میزان مصرف

1

 Finland

12.0 kg

2

 Norway

9.9 kg

3

 Iceland

9.0 kg

4

 Denmark

8.7 kg

5

 Netherlands

8.4 kg

6

 Sweden

8.2 kg

7

 Switzerland

7.9 kg

8

 Belgium

6.8 kg

9

 Canada

6.5 kg

10

 Bosnia and Herzegovina

6.2 kg

11

 Austria

6.1 kg

12

 Italy

5.9 kg

13

 Slovenia

5.8 kg

13

 Brazil

5.8 kg

15

 Germany

5.5 kg

15

 Greece

5.5 kg

17

 France

5.4 kg

18

 Croatia

5.1 kg

19

 Cyprus

4.9 kg

20

 Lebanon

4.8 kg

21

 Serbia

4.5 kg

21

 Spain

4.5 kg

21

 Estonia

4.5 kg

24

 Kosovo

4.3 kg

24

 Portugal

4.3 kg

26

 United States

4.2 kg

26

 Macedonia

4.2 kg

28

 Lithuania

4.1 kg

29

 Slovakia

4.0 kg

29

 Czech Republic

4.0 kg

29

 Brunei

4.0 kg

31

 Honduras

3.9 kg

32

 Costa Rica

3.8 kg

32

 Israel

3.8 kg

34

 New Zealand

3.7 kg

35

 Algeria

3.5 kg

35

 Ireland

3.5 kg

37

 Latvia

3.4 kg

37

 Gibraltar

3.4 kg

39

 Japan

3.3 kg

39

 Bermuda

3.3 kg

41

 Hungary

3.1 kg

42

 Australia

3.0 kg

43

 Bulgaria

2.9 kg

44

 United Kingdom

2.8 kg

45

 Poland

2.4 kg

46

 Romania

2.3 kg

46

 Malta

2.3 kg

46

 Dominican Republic

2.3 kg

49

 Qatar

2.2 kg

50

 Haiti

2.1 kg

51

 Nicaragua

2.0 kg

52

 El Salvador

1.9 kg

53

 Jordan

1.9 kg

54

 South Korea

1.8 kg

55

 Colombia

1.8 kg

56

 Russia

1.7 kg

57

 Venezuela

1.6 kg

57

 Saudi Arabia

1.6 kg

57

 Kuwait

1.6 kg

57

 Albania

1.6 kg

61

 Ukraine

1.4 kg

61

 Madagascar

1.4 kg

61

 Laos

1.4 kg

61

 Armenia

1.4 kg

65

 Guatemala

1.3 kg

65

 Ethiopia

1.3 kg

65

 Georgia

1.3 kg

68

 Panama

1.2 kg

68

 Mexico

1.2 kg

68

 Cuba

1.2 kg

68

 Cape Verde

1.2 kg

72

 Hong Kong

1.1 kg

72

 Tunisia

1.1 kg

72

 Gambia

1.1 kg

75

 Ivory Coast

1.0 kg

75

 Argentina

1.0 kg

75

 Solomon Islands

1.0 kg

75

 Oman

1.0 kg

75

 Kiribati

1.0 kg

75

 Barbados

1.0 kg

80

Morocco

0.9 kg

80

 Malaysia

0.9 kg

80

 Uruguay

0.9 kg

80

 Suriname

0.9 kg

84

 Chile

0.4 kg

84

 Puerto Rico

0.4 kg






قیمت گزاری قهوه:
بر طبق گزارش سازمان جهانی قهوه (ICO) در بین سا‌ل‌های 1980-1970 میانگین قیمت قهوه در بازار جهانی 100 سنت به ازای هر پوند قهوه بود. اما در اواخر سال 1990 این مقدار کاهش پیدا کرد و در سپتامبر 2001 به پایین‌ترین میزان خود یعنی 41.17 سنت رسید و تا سال 2004 این قیمت را حفظ کرد، علت این امر سقوط سازمان جهانی قهوه به دلیل جنگ سرد در سال‌های 1962 تا سال 1989 بود.
پس از آن در سال 1994 کشت قهوه برزیلی گسترش یافت و ویتنام نیز وارد بازار قهوه شد. استقبال بازار از قهوه ویتنامی باعث افت کیفیت کار کشاورزان کشت‌دهنده قهوه در کشورهایی مثل برزیل، نیکاراگوئه و اتیوپی شد.این افت قیمت با افزایش محبوبیت کافی شاپ‌ها در آن برهه همزمان شد. در این دوره کافی شاپ‌ها قهوه خود را به بالا‌ترین قیمت می‌فروختند، به طوریکه در سال 2003، 8.96 میلیارد دلار، کل پول حاصل از فروش قهوه بود. نهایتا در سال 2005 به دلیل رشد استفاده قهوه در روسیه و چین قیمت قهوه افزایش یافت. این روند صعودی از سال 2005 تا سال 2009 ادامه داشت و در سال 2010 به بیشترین حد خود رسید.


Fair Trade Organization (سازمان تجارت منصفانه)

سازمان تجارت منصفانه، اجتماعی سازمان‌یافته با رویکرد بازار محور است که هدف آن کمک به تولید‌کنندگان جهان سوم است تا شرایط داد وستد بهتر و عادلانه‌تری را فراهم کند وپایداری را توسعه ‌دهد. به طور خلاصه بر روی کالاها برچسب تجارت منصفانه می‌خورد و این برای خریدار به این معناست که تولید‌کنندگان محصول مورد نظر تحت استثمار قرار نگرفته‌اند. این جنبش‌ها در پی فرآیندهای جهانی سازی اقتصاد به‌وجود آمدند که طی آن سرمایه‌داران کشورهای توسعه‌یافته با انتقال سرمایه‌ خود به کشورهای جهان سوم و استثمار کارگران آن کشورها، شرایط حقوق کارگران در کشور خود را دور می‌زنند، و به‌این طریق می‌توانند محصولات ارزان‌تر تولید کنند. در حالی‌که تولید کنندگانی که به این‌کار دست نمی زنند،دیگر نمی توانند با استثمار کنندگان رقابت کنند.


fair trade

Fair Trade Coffee
قهوه‌ایست که برای تولید و فروش مطابق با استانداردهای ذکر شده در تجارت منصفانه است و دارای گواهی‌نامه از طرف سازمان تجارت منصفانه باشد. بسیاری از مصرف‌کنندگان برای قهوه‌هایی که لوگوی رسمی و نشان تجاری دارند پول بیشتری می‌پردازند با این تفکر که با این کار به کشورهای در حال توسعه کمک می‌کنند.


نظر شما

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (1 رای)
  • شاهین غفوری
  • ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ ۱۹:۱۶
  • 0
  • 0
    2

چقدر جالب و مفید بود ، مهم تر از همه اینکه اطلاعات بسیار به روز و موثق هستند. دستتون درد نکنه.


امتیاز:
 
نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500