English Persian
 
چرا کودکان نباید قهوه بنوشند؟
 
دستورالعمل خاصی برای مصرف کافئین توسط کودکان نوشته نشده است، اما با توجه به نظرات محققان کودکان در سنین دبستانی و کوچکتر نباید کافئین مصرف کنند و یا مصرف خوراکی های شامل کافئین نظیر قهوه‌، چای ، شکلات و نوشابه کولا آن‌ها کنترل و به حد اعتدال محدود شود ...

اگر اهل نوشیدن چای و قهوه باشید می‌دانید که کافئین موجود در این نوشیدنی می‌تواند اثری محرّک داشته باشد و سبب افزایش هوشیاری، انرژی و قابلیت تمرکز شود. در واقع به همین دلیل است که خیلی از بزرگسالان به این نوشیدنی‌ها گرایش دارند. والدین حق دارند در رابطه با مصرف قهوه توسط فرزندشان احساس نگرانی کنند، زیرا کافئین می‌تواند توانایی کودک را در انجام کارهایی که به هماهنگی ظریف ماهیچه‌ها، حساب و کتاب ریاضی و زمان‌بندی دقیق نیاز دارند کاهش دهد. خیلی از پدر و مادر‌ها حتی به خواب هم نمی‌بینند که بتوان یک فنجان قهوه به دست بچه‌ها داد. اما نوشیدنی‌های کافئینه‌ی دیگری هم (غیر از قهوه) وجود دارند که در دسترس کودکان هستند.

 

 

در ادامه نظرات بعضی کارشناسان و پزشکان در این مورد بیان شده است.

coffee  & kid1
 از زبان متخصصان: (آیا کافئین برای کودکتان مضر است؟)

رابرتا اَندینگ، متخصص تغذیه، مدیر تغذیه‌ی ورزشی در بیمارستان کودکان واقع در هیوستن تگزاس و عضو دانشکده‌ی پزشکی کالج بیلور:

بله. در واقع در ماه می یک مقاله توسط آکادمی طب کودکان در این رابطه منتشر شد. اخیراً نوشیدنی‌های انرژی‌زای متعددی روانه‌ی بازار شده‌اند و بر اساس این مقاله چنین محصولاتی که میزان کافئین بالایی دارند برای کودکان مناسب نیستند.

در یک بررسی که در دسامبر سال 2010 در ژورنال طب اطفال منتشر شد مشخص شده است که 75 درصد کودکان به صورت روزانه کافئین مصرف می‌کنند و هرچه مقدار این کافئین بیشتر باشد، زمان خواب آن‌ها کاهش می‌یابد. کافئین روی الگوی خواب تأثیر سوء دارد اما این مطالعه نشان داد که این قصه‌ی قدیمی که کافئین منجر به شب‌ادراری می‌شود بی‌پایه و اساس است. همچنین شواهدی وجود دارد که به موجب آن‌ها اگر شما کودکی داشته باشید که از قبل به اختلالات اضطرابی مبتلا بوده باشد، کافئین عوارض این اختلالات را در او تشدید می‌کند.

دکتر موریس اشنایدر، پزشک متخصص طب بلوغ و عضو سابق کمیته‌ی تغذیه‌ی اطفال در آکادمی پزشکی امریکا:

بله، مضر است.

کافئین توسط تمامی بافت‌های بدن جذب می‌شود، ضربان قلب را افزایش می‌دهد و سبب بالا رفتن فشار خون می‌شود. کافئین دمای بدن و مایعات گوارشی را تغییر می‌دهد. کافئین همچنین روی تمرکز تأثیر می‌گذارد و می‌تواند در وضعیت خواب اختلال بیافریند.

بعد از این‌ها به مسئله‌ی خلق و خو می‌رسیم. کافئین خلق بعضی‌ها را گشاده می‌کند، اما برای سایرین اثری عکس دارد و سبب تنگ شدن خلقشان می‌شود. مصرف کافئین توسط کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی و بی‌قراری – که ممکن است مشکلشان در شرایط عادی تحت کنترل باشد – باعث تشدید عوارض می‌شود.

coffee  & kid2

کافئین ماده‌ای محرک است و در نتیجه می‌تواند اشتها را دگرگون کند. کودکان در فرایند بلوغ نیمی از وزن بزرگسالی خود را در سال‌های نوجوانی اضافه می‌کنند. کافئین جوری اشتها را تحت تأثیر قرار می‌دهد که ممکن است در روند رشد و نمو نیز خلل ایجاد کند. بخش عمده‌ی مشکل کودک و کافئین از نوشیدنی‌های انرژی‌زایی مانند Redbull و Monster ناشی می‌شود. این نوشیدنی‌ها پر از ترکیبات دیگر نیز هستند: برای مثال عصاره‌ی گیاهی‌ای به نام گوارانا که هر گرم از آن معادل 40 میلی‌گرم کافئین اثر محرک دارد. پروتئین دیگری نیز وجود که به آن تائورین می‌گویند که اثرات کافئین را تشدید می‌کند.

دکتر نیکول کالدوال، استادیار طب اطفال، بیمارستان کودکان نیشن‌واید، کلمبوس اوهایو:

کافئین واقعاً برای بچه‌ها خوب نیست. انجمن کنترل غذا و نوشیدنی در امریکا اصلاً شاخصی برای مصرف کافئین تعریف نکرده است.

اما دولت کانادا برای این امر شاخص‌هایی در نظر گرفته است. برای کودکان 4 تا 6 سال، حداکثر مقدار کافئین مصرفی 45 میلی‌گرم در روز است که معادل مقدار کافئینی است که در یک کوکای رژیمی 30 حدوداً گرمی یافت می‌شود.

کافئین روی دستگاه عصبی مرکزی تأثیری محرک دارد. مغز کودک نسبت به مغز بزرگسالان در برابر کافئین و آثار جانبی آن تأثیرپذیرتر است. کافئین مشخصاً می‌تواند سبب بیش‌فعالی کودک شود، اما اثرات منفی دیگری نیز روی وی به جا می‌گذارد که اعم آن‌ها عبارت‌اند از: حالات عصبی، اضطراب، تشدید ناراحتو‌های معده و ایجاد اختلالات خواب. در ضمن، اگر کودکی مبتلا به آریتمی (نامنظمی ضربان قلب) باشد و بیماری‌اش تشخیص داده نشده باشد، کافئین احتمال تحریک قلب را بالا می‌برد و به این ترتیب سبب تشدید آریتمی می‌شود.

coffee & kid3

کافئین همچنین سبب تنگ شدن شریان‌های خونی می‌شود و مصرف 4 میلی‌گرم از آن به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن باعث افزایش فشار خون خواهد شد. شواهد حاکی از این نیستند که کافئین وضعیت رشد را به هم می‌ریزد، اما اگر کودکان در طول روز نوشابه‌های کافئینه – حتی چای – بنوشند، ممکن است نتوانند مقدار کلسیمی را که نیاز دارند جذب بدنشان کنند.

در ضمن مصرف نوشابه‌ی کافئینه‌ی گازدار توسط کودک شما با مصرف مقدار زیادی قند توسط او نیز همراه است و این موضوع اثری آنی روی فاسد شدن دندان‌ها دارد و در بلند مدت به معضل چاقی در کودکان نیز دامن می‌زند.

آن کاندن مایرز، متخصص تغذیه در بیمارستان کودکان پیتسبورگ

بله، کافئین ماده‌ای محرک و در نتیجه اعتیاد آور است.

وزن هر کودک تعیین می‌کند که بدن او به چه دُزی از‌ کافین واکنش نشان می‌دهد. به بیان دیگر یک بچه‌ی سی کیلو گرمی می‌تواند از پس 60 میلی‌گرم کافئین در 24 ساعت شبانه‌روز بر آید. مشکل اینجاست که یک نوشابه‌ی معمولی و اکثر نوشیدنی‌های انرژی‌زا (حدوداً 230 گرمی) حدود 50 میلی‌گرم کافئین دارند.

اثرات جانبی کافئین شامل تپش قلب، افزایش فشار خون، اضطراب و کم‌خوابی می‌شوند. در ضمن کودکان هم مثل بزرگسالان با ترک مصرف مداوم کافئین با عوارض این اقدام دست به گریبان خواهند شد، که کمترین آن‌ها سردرد است. چیزی که تاثیر منفی این نوشیدنی‌ها را دوچندان می‌کند، وفور قند در آن‌هاست. مصرف مقادیر زیاد قند یک ضعف تغذیه است. وقتی شما کودکی دارید که روزانه بیش از یک نوشیدنی انرژی‌زا مصرف می‌کند، چاقی چیزی است که انتظار او را می‌کشد.

هرچه چاقی کودک زودتر آغاز شود، احتمال تداوم آن در دوران بزرگسالی بیشتر خواهد بود. مصرف نوشیدنی‌های شیرین و کافئینه هم قابلیت تبدیل شدن به عادت را دارد. از نظر من گناه اصلی بر گردن صنایع تولید کننده‌ی نوشیدنی‌ برای کودکان است. فکر می‌کنم آ‌ن‌ها هوشمندانه کافئین را وارد ترکیبات نوشیدنی‌ها می‌کنند، زیرا به این ترتیب به شکل‌گیری یک عادت غذایی کمک می‌کنند و از بابت تداوم محبوبیت و فروش محصولات خود اطمینان حاصل می‌کنند.

دکتر متیو کیـــفر، پزشک اطفال در بیمارستان کودکان لس‌آنجلس:

به نظر من کافئین در بهترین حالت می‌تواند بی‌ضرر باشد و در بهترین حالت می‌تواند اثرات نطلبیده‌ای به دنبال داشته باشد. قطعاً کودکان خردسال اصلاً نیازی به مصرف کافئین ندارند. اگر هم کودکان بزرگ‌تر هر از چند گاهی یک لیوان نوشابه مصرف کنند، اتفاق عجیب و غریبی نخواهد افتاد.

اما وقتی صحبت از نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌شود، طب اطفال با این ترکیبات به مشکل بر می‌خورد. اگر کسی از این نوشیدنی‌ها برای ورزش یا تقویت قوای جسمانی استفاده می‌کند، وی باید بداند که سخت در اشتباه است.

[در ورزش] اتفاقی که می‌افتد این است که بعضی‌ها از این نوشیدنی‌ها برای حفظ آب بدن استفاده می‌کند و این کار را به مراتب خراب‌تر خواهد کرد. کافئین اساساً می‌تواند باعث از دست رفتن آب بدن شود.

ما ممکن است برای نوزادانی که به مشکل تنفسی بر می‌خورند کافئین تجویز کنیم. گاهی هم از این ماده برای افرادی که سردرد‌های میگرنی دارند استفاده می‌شود. اما فراتر از این‌ها واقعاً کارکرد پزشکی دیگری برای کافئین وجود ندارد.

کافئین در قالب قهوه چیزی است که باعث هشیاری و تداوم فعالیت کاری می‌شود و به همین دلیل است که آن را به عنوان یکی از محبوب‌ترین ویژگی‌های فضاهای کاری شرکتی می‌شناسیم. اما مشکل از جایی شروع می‌شود که شاهد مصرف این ماده توسط نوجوانانی هستیم که نیاز به خواب کافی دارند.انسان در سنین نوجوانی می‌بایست بین 8 تا 10 ساعت از شبانه روز را در حالت خواب سپری کند و نوجوانان امروزی خیلی کمتر از این مقدار می‌خوابند. خیلی‌ها از کافئین برای بیدار ماندن استفاده می‌کنند و این نوعی اعتیاد به حساب می‌آید و اصلاً خوب نیست.

نتیجه‌گیری:

دستورالعمل خاصی برای مصرف کافئین توسط کودکان نوشته نشده است، اما با توجه به نظرات محققان کودکان در سنین دبستانی و کوچکتر نباید بیش از 45 میلی‌گرم در روز کافئین مصرف کنند.

در نتیجه توصیه می‌شود به کودکان زیر 12 سال قهوه داده نشود و یا مصرف قهوه‌ی آن‌ها کنترل و به حد اعتدال (45 میلی‌گرم در روز) محدود شود. این رقم معادل مقدار متوسط کافئین موجود در یک قوطی نوشابه‌ی 355 میلی‌لیتری یا یک تخته شکلات شیری 43 گرمی و یا یک فنجان 150 میلی‌لیتری قهوه سیاه است. مصرف روزانه‌ی بیش از این مقدار کافئین در نوشیدنی‌های شیرین شده احتمال چاقی مفرط را در کودکان تا 60 درصد افزایش می‌دهد و قطعا عوارضی برای آن‌ها خواهد داشت.

نظر شما

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (1 رای)
  • امیر
  • ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ۱۰:۴۵
  • 0
  • 1
    1

من 14 سالم هست،می توانم قهوه بنوشم؟برای رشد قدم مشکلی ندارد? وجه قهوه‌ای بیشتر مصرف کنم


امتیاز:
 
نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500